October 8, 2012

Πως θα βοηθήσουμε τα παιδιά μας να γίνουν αυτόνομοι μαθητές


Πηγή: parentbook.gr
Η έννοια της αυτονομίας είναι το κλειδί για να βοηθήσουμε το παιδί να μάθει να λειτουργεί υπεύθυνα, να μπορεί να ανακαλύπτει τις δυνατότητές του, να αξιοποιεί τα λάθη και τις αδυναμίες του, να έχει διάθεση για μάθηση και τελικώς να χαίρεται τη ζωή και να εξελίσσεται.

Η συμπεριφορά των γονέων είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη της αυτονομίας του παιδιού και τη στάση του απέναντι στη μάθηση και για αυτό επηρεάζουν τη συμπεριφορά και την πορεία του παιδιού στο σχολείο (π.χ. εάν ρωτά για να μαθαίνει, εάν χαίρεται όταν βρίσκεται μπροστά σε κάτι νέο).

Βασικό πεδίο "δράσης" των γονέων είναι η παρακολούθηση της μελέτη του παιδιού στο σπίτι για την επόμενη μέρα στο σχολείο. Όμως, για να μη γίνεται το "σχολείο" μόνο δική τους υπόθεση, καλό είναι να θέσουν ως στόχο τις ακόλουθες βασικές επιθυμητές συμπεριφορές του παιδιού:



• Το παιδί να είναι σε θέση χωρίς τη δική τους βοήθεια να διαμορφώνει σωστή εικόνα για το ποια μαθήματα έχει για την αυριανή μέρα και ποιες ασκήσεις έχει να κάνει

•Το παιδί να τακτοποιεί και να βρίσκει μόνο του τα βιβλία και τα τετράδιά του

•Το παιδί να αποφασίζει ποια βιβλία και τετράδια θα βάλει στην τσάντα του.
•Το παιδί να οργανώνει μόνο του τη μελέτη του.
•Το παιδί να έχει αίσθηση του απαιτούμενου και διαθέσιμου χρόνου.
•Το παιδί να μην περιμένει από εμάς τις απαντήσεις των ασκήσεων.

Ο απώτερος στόχος των γονέων πρέπει να είναι να βοηθήσουν το παιδί τους να αναλάβει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για την προετοιμασία του για το σχολείο. Διαβάστε λοιπόν τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να λειτουργεί αυτόνομα και να αξιοποιεί τη δική σας βοήθεια για να γίνεται ακόμα καλύτερο και πιο ανεξάρτητο.


Να θυμόμαστε ότι:

  1. Το πρώτο βήμα σε ό,τι κάνουμε είναι να συνειδητοποιήσουμε την πραγματικότητα: Πόσο αυτόνομα λειτουργεί το παιδί; Πόσο εμείς το ενθαρρύνουμε να ενεργεί αυτόνομα ή χωρίς να το καταλαβαίνουμε εμποδίζουμε την αυτονόμησή του;
  2. Εάν παρά τις προσπάθειές μας και τις ικανότητες του παιδιού, εκείνο επιμένει να μας θέλει δίπλα του σε κάθε του βήμα, σκεφθείτε μήπως η πραγματική του ανάγκη είναι να αισθάνεται ότι του αφιερώνουμε το χρόνο μας. Ίσως, λοιπόν, να πρέπει να μην αφιερώνουμε χρόνο στο παιδί μόνο για να επιβλέψουμε τη μελέτη του, αλλά και για να κάνουμε και άλλα πράγματα μαζί (π.χ. να ακούσετε μουσική).

Επίσης μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα
1) Ποιες είναι οι πιθανές αντιδράσεις ενός παιδιού, όταν του εξηγήσουμε ότι το σχολείο είναι δική του υποχρέωση - ευθύνη και άρα δεν πρέπει να περιμένει από εμάς να θυμόμαστε τι έχει για το σχολείο,...εδώ
2) Γενικές Συμβουλές περί αυτονομίας εδώ
3) Πως να ενθαρρύνω το παιδί να μελετά μόνο του εδώ
4) Τελικός έλεγχος Καθώς θα «εκπαιδεύουμε» το παιδί μας να ασχολείται μόνο του με τα μαθήματά του, είναι αναγκαίο να κάνουμε έναν τελικό έλεγχο στο τι έχει κάνει εδώ

1 comment:

  1. Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο φρόσω ... ευχαριστούμε. Με απασχολεί και εμένα αρκετά το θέμα της αυτονομίας στο διάβασμα και αυτό που προσπαθώ να κάνω, είναι να τονίζω ότι το διάβασμα είναι η βασική υποχρέωση της κόρης μου, βάζοντας χρονικά όρια για κάθε ένα καθήκον της (ορθρογραφία-αντιγραφή-φυλλάδιο κλπ)

    ReplyDelete